back to basic


bild lånad från graham and green
Nu med mitt nya kontor och allt så söker jag efter en vanlig hederlig telefon. Vill ha en fast, ej bärbar. När jag ändå sitter här så kan jag försöka att undvika all farlig strålning, det där lät som jag är lite maniskt.. men har hört att det är mer strålning i en bärbar telefon än en mobil, någon som vet? wellwell, det finns så mycket annat att dö av så tror knappast att mitt telefon-pratande kommer bli anledningen. Sen gillar jag just känslan.. och visst är de snygga. xx

Kommentarer

Anonym sa…
Åh vad snygga vill ha!!!! Retro telefoner verka komma starkt igen, jag sitter också och letar.
Ha en härlig tisdagskväll.

Sofia
Angelica sa…
Jättefina! Skulle väldigt gärna ha den i mitten. Här på Mallorca har de ganska mycket gamla telefoner, även de som är riktigt gamla, i svart bakelit. Dundertunga saker :)Hoppas att du hittar en!
Anonym sa…
Kolla den här från Moderna Museet, de har även webshop: http://www.modernamuseet.se/webshop/index.html?id=3933
Kjempe-fine telefoner!! Har en lignende vegghengt modell på mitt kontor:)

Klem Anette
Anonym sa…
Fina de va´!
Här är lite info om trådlösa telef:
En mobiltelefon kan minska uteffekten, sändarstyrkan, vid telefonsamtal i basstationens omedelbara närhet, där mottagningen är god. Någon sådan funktion har inte de flesta trådlösa telefoner och deras basenheter. DECT-telefoner och deras basenheter sänder istället med låg styrka under hela samtalstiden. Mellan samtalen är telefonen helt avstängd medan basenheten skickar svagare synkroniseringssignaler.

Det som är intressant från strålskyddssynpunkt är den effektnivå som avges från respektive telefon. Medeluteffekten för trådlösa hemtelefoner och deras basenheter är 10 milliwatt under samtal. Motsvarande för en mobiltelefon när den sänder med maximal signalstyrka är 250 milliwatt. DECT-basenhetens uteffekt mellan samtalen är en femtedel av den effekt som används under samtal, det vill säga 2 milliwatt.

Långt under gränsvärdet

SAR-värdet är ett mått på den energi kroppen tar upp varje sekund och anges i watt per kilo kroppsvikt, W/kg. För trådlösa telefoner och mobiltelefoner är gränsvärdet 2 W/kg. Den uppvärmning som uppstår i det sammanhanget är försumbar. Eftersom trådlösa telefoner har låg uteffekt är det inte möjligt att överskrida gränsvärdet.

Typiska SAR-värden för trådlösa telefoner är 0,05 - 0,1 W/kg.

Det kan jämföras med värden för mobiltelefoner som normalt ligger mellan 0,12 – 1,94 W/kg. SAR-värdet för trådlösa telefoners basenheter blir tusentals gånger lägre än från telefonerna eftersom de finns på betydligt större avstånd från kroppen. Vill du ändå minska exponeringen från telefonen och basenheten kan du enkelt göra det genom att använda handsfree till telefonen och placera basenheten på en plats där du inte vistas så mycket.


Hälsn. IreneJ
Jag provade att koppla in vår gamla Kobra som jag hittade i källaren efter som den är så läcker men jag blev helt tokig av att inte kunna gå runt och småplocka medan jag pratade... Så den har åkt ner i en kartong igen!
Hälsar
/Malin
Tina sa…
Kjempestilig disse telefonene da, nesten så jeg. hihi. Ha en fin kveld, klæm Tina
Tulipa sa…
Hur läckra som helst!
Den modellen går ju om det mesta i telefonväg...i mitt tycke!

Kram
Lisa sa…
Ja, de är riktigt fina! En sådan skulle jag gärna svara i!

Lisa
Vimsingen sa…
Vi har en "orginal version av denna telefon" i sommarstugan. Går an, men svår att slå siffrorna på och du kan inte använda tonval, vilket är opraktiskt om du ska använda den som arbetstelefon...
Men snygg är den!
/Vimsingen
Ludvigsdal sa…
Hej Camilla! Vill bara meddela att jag börjar rean nästa vecka och vi har Gant, blå tree of life på rea hyllan,2 duvet och 4 pillow cases.
40% + frakt

Mvh
Anette
dreamhouse sa…
tack snälla för input och tusen tack snälla irén! Nu har jag lite kött på benen och det där med tonval var väldans bra info. kram alla!
Anci sa…
Lite snygga är de allt och nostalgisk blir man :)

Hälsningar
Anci

Populära inlägg