Flytta?

 
9 år sedan..Vårt älskade hus, som vi ritat, byggt och drömt..och andats med. Här har det rivits ner.. och byggts upp. Det har redan flyttats väggar, byggts nya rum, slipats golv, tapetserats om, och inte minst har vi levt i vårt hus. Våra två små älskade Sessor har kommit till liv under dessa år, och växt upp här, i vårt älskade hus.. På den här dagbädden har jag legat under markisen och pustat, under båda mina graviditeter.. Tre små lurviga kissar har hunnit flytta in, och de älskar sin altan där det gärna breder ut sig under varma sommardagar..

Av de gamla fönstren byggde vi ett litet, men acks så sött litet växthus.. och förrådet som nu är fyllt med sparkcyklar, krocket, verktyg, cyklar och gräsklippare.. 

Sandlådan byggde vi, släpade upp all sand, skottkärra efter skottkärra, och barnen har suttit här åtskilliga timmar..grävt och skapat. Likaså vår fina lekstuga..

Vi är en kreativ familj, jag med mitt yrke som inredare, och min man som möbelsnickare.. det kliar i fingrarna och man ser nya möjligheter, och framför allt nya behov... Men nej, jag kan inte se någon annan bo här, leva här, kanske riva, ta ner.. kan inte föreställa mig att någon annans möbler och saker ska bäras in här.. och våra bäras ut... Det värker i hjärtat och det är det minsta jag vill.

Nej. Fortfarande vill jag se hur våra hortensiabuskar frodas, buxbomen bli tjockare, syrenhäcken växa ännu mer, och våra barns träd bära frukt. Allt som vi planterat, buskar som flyttats runt, och lökar som varsamt blivit nerstoppade i jorden.. Det är ju vårt.. och vi är inte klara här.

Men.. vi älskar middagar och något som stört mig genom åren är att vårt matbord är väldans nära diskbänken.. man kan knappt röra sig, samtidigt som någon sitter vid bordet. Lyxproblem, jag vet.. men om man nu får drömma.. En matsal, där man kan duka upp, fönster som man kan smycka..
Sen har jag alltid drömt om en köksö, där man kan samlas när det bjuds till middag, sitta och äta frukost på höga barstolar..

Sen drömmen om en egen brygga..havet. Sitta där med kaffekoppen, insvept i morgonrocken. Doppa fötterna i det svalkande vattnet, och sen plumsa i. Någon gång ska vi dit.. men inte nu.

Yes. Det blir ingen flytt, men det ni ser ska rivas. Förrådet och lilla växthuset (som ändå efter 9 år blivit skadat av väder och vind. Och en del av altanen ska bort. Istället bygger vi ut huset med en sk glasveranda. Vi vänder upp altandörrarna, tre fönster kommer vätta rakt ut. Ovanpå matsalen blir det en balkong, som vävs samman med altanen på baksidan, och utgång från vår stora Sessas rum..

Det blir ett gigantisk träddäck och det skall byggas pool, vatten som vatten...iaf nu. Bryggan och havet får vi drömma om ett tag till... I slänten in mot skogen byggs ett litet gästhus/poolhus (frigga).

Jag har fortfarande svårt att skriva detta, för tänk om det ligger berg därunder, som hindrar att vi kan gräva för både utbyggnad och pool..tänk om vi river allt, och börjar gräva sönder trädgården här uppe.. så fungerar det inte.. Men nu ska vi börja riva i helgen.. och går det inte.. så får det gå ändå..En sak vet vi, att sprängsten, det finns det gott om därunder...

Jag tycker också det känns oerhört jobbig att riva, det som vi med kärlek byggt upp.. och skapat.. Men vissa förändringar är ju ändå bra.. och vi vill bo kvar.  Så istället för att flytta, stannar vi och ändrar på det som vi sk saknar.. Matsalen, vattnet och på sikt.. ett garage. 

För vår egen del, och er del.. ska jag försöka väcka liv i den här bloggen, med egna bilder från bygget och lite hur vi går till väga.. Det ska ju gjutas grund, byggas ut, skapas en balkong, sätta in en altandörr istället för fönster. Trädäck skall byggas, och plintar gjutas... och poolbygget. Sen ett litet gästhus.. som skal ritas och inredas.. Vi har att göra om man säger så, och startskott går i helgen.. oh my. Hoppas ni hänger med.  Och har ni läst ändå hit, så en stor eloge till er...

varmaste kramar camxx

 









Kommentarer

Tina sa…
Åh, så spännande! Ser fram emot att få följa med på resan!
Annika sa…
Underbart! Har saknat din blogg med inlägg från ert fantastiska hem. Detta ser jag fram emot. Visst är det så som du beskriver. En plats kan du aldrig ändra på men huset och dess uttryck går ju oftast bra att ändra. Att trivas på en plats är så viktigt. Stor lycka till och jag tänker hänger med.
Kram
Annika
Jannice sa…
Gud vad spännande och härligt med nya projekt. Och en matsal - vilken dröm! Är så imponerad av allt ni gjort hittills så jag är säker på att allt ni gör nu också bli rätt. <3
So beautiful, good weekend!
Patricia
Veronica sa…
Åh, vad härligt med ett så stort projekt, tänk vad det kommer att öka er trivsel när det är klart!
Blir jättekul att följa!
dreamhouse sa…
tack snälla för hejjarop! Behövs;) kommer uppdatera här;)

varm kram till er alla!
camillaxx

Populära inlägg